В статье рассматриваются особенности поликультурного и полиэтнического образования в целом и специфики преподавания иностранного языка в группах с поликультурным составом обучающихся школьного возраста. Приоритетной целью автор считает формирование этнокультурной и межкультурной компетентности обучающихся на основе принципов гуманизации образовательного процесса; нейтрализации негативных этнических стереотипов; демократизации взаимоотношений между представителями разных национальностей; воспитания толерантности; признания приоритета общечеловеческих ценностей в культуре. В статье предлагаются перспективные методологические подходы к организации обучения иностранным языкам в поликультурной и полиэтнической среде: личностно-ориентированный, коммуникативно-деятельностный и социокультурный. The article discusses the features of multicultural and multi-ethnic education in General and the specifics of teaching a foreign language in groups with a multicultural composition of school-age students. The author considers the priority goal to be the formation of ethno-cultural and intercultural competence of students based on the principles of humanization of the educational process; neutralization of negative ethnic stereotypes; democratization of relations between representatives of different nationalities; education of tolerance; recognition of the priority of universal values in culture. The article offers promising methodological approaches to the organization of foreign language teaching in a multicultural and multi-ethnic environment: personal-oriented, communicative-activity and socio-cultural.